2013. augusztus 18., vasárnap

Vállalkozás 3600 Ft-ból

Kockázatok és mellékhatások elkerülése tekintetében: a cikk az egyéni vállalkozásról szól munka mellett!

Erre már annyiszor szerettem volna reflektálni, most eljött a pillanat.

Olvasható, hogy vállalkozást lehet indítani 3600 Ft-ból (és persze fél évvel később már milliókat kaszálunk).
Ez annyira jól hangzik, hogy szinte már nem is lehet elhinni. Vagy mégis? Vagy mégse? Ma lerántom a leplet, és megmutatom, hogy mi az igazság.

Magyarországon ma NEM LEHET vállalkozást indítani, létrehozni 3600 Ft-ból. Pont.

Vannak ugyanis költségek, amelyeket egyszerűen nem lehet megúszni, és akkor már alapból túl vagyunk a 3600 Ft-on. Tetszik, nem tetszik. 



Ha főállású vállalkozó vagy, akkor eleve adóznod kell legalább egy minimálbér után, de vegyük a legideálisabb állapotot, amikor másodállású vállalkozó vagy (tehát van egy heti 36 órát meghaladó főállású munkaviszonyod, és a vállalkozásból nem származik vállalkozói kivét) , mert akkor ugye a munkahelyed fizeti utánad a járulékokat, neked csak a nyereség, illetve az árbevétel után kell adót fizetned. Vagyis ha nem megy a bót, akkor nincs bevétel, ergo adózni sincs mi után. Ha pedig van bevételed, akkor ugyebár boldogság van, mert akkor szépen leadózod, amit kell, a maradék pénz meg a tiéd, hurrá. Adózni mindenesetre utólag kell majd, tehát a vállalkozás beindításakor ez nem merül fel költségként - ha másodállású vállalkozó vagy. Oké. Eddig stimmel a fenti elv.

A következő pontnál viszont megbukik: Magyarországon ugyanis minden bejegyzett cégnek, és az egyéni vállalkozóknak is kamarai hozzájárulást kell fizetniük, ami 5000 Ft. Amíg nem fizeted be, addig nem lehetsz kamarai tag, tehát nem vállalkozhatsz. Vagyis a fenti 3600 Ft-os indítási költség máris bukik.



Bármilyen egyszerű vállalkozásba kezdesz, ha nem a Csillag börtön a végső úticélod, akkor adnod kell pl. számlát. A nyomtatványok sajnos nincsenek ingyen. Igaz, ezeket el lehet számolni költségként, ahogy a kamarai befizetést is, de attól még az elején muszáj kifizetni. 1000-2000 Ft közötti összegre számíthatsz az alapvető nyomtatványok vásárlásakor (számlatömb, szigorú számadású nyomtatványok nyilvántartása...)
Persze a számlázást megoldhatod számlázóprogrammal is, de költségekre azért így is kell számítani.

Ha nagyon szigorúan vesszük a dolgokat, akkor ez a 2 összeg az, amit semmi szín alatt nem tudsz megúszni, és muszáj kifizetni. Minden mást elvileg meg lehet oldani ingyen is. Kérdés, hogy érdemes-e...

Milyen költségek merülhetnek még fel?

Itt csak alapvető dolgokról írok, amelyek mindenképpen fel fognak merülni, és megúszhatod ingyen is, de az esetek többségében az ingyenesség amatőr, gagyi megoldás, amivel nem nagyon érdemes égetni magad, ha sikeres vállalkozó akarsz lenni.

Bélyegző, alias pecsét

Elméletileg nem kötelező, ami azért is furcsa nekem, mert már a különféle regisztrációs papírok között volt olyan, ahova kellett. Akinek nincs, az mit csinál, krumplinyomdát használ? Költői kérdések off. Más megközelítésben: Hogy néz már ki az, amikor egy vállalkozó kézzel kaparja oda mindenhova a nevét-címét, mert nincs egy nyomorult pecsétje? Ugye, ugye! Tehát lehet élni nélküle, legálisan is; de minek?
Ha bélyegzővásárlásra adod a fejed, válogathatsz az olcsóbb és a méregdrága darabok között, alaphangon olyan 3500 Ft alatt ne nagyon számíts semmire, de inkább 4000-5000 Ft közé kalkulálj!


Könyvelő

Ez sem kötelező, de most őszintén: hány olyan ember van, aki elkezd egy vállalkozást, és egyből tudni fogja, hogy mit, hogyan, hova stb. könyveljen? Én már a fősulin is eléggé megszenvedtem a számvitellel, számomra legalábbis evidens volt, hogy hülye lennék én kínlódni a könyveléssel, kell egy könyvelő.

A könyvelőket illetően változatos díjakra lehet számítani:
Van, aki a kezdeti konzultációért is pénzt kér, akár 10.000 Ft-ot is.
A havi könyvelési ajánlatok 5000 Ft körül kezdődnek, de én kaptam ajánlatot 15.000 Ft/hóról is, holott világosan leírtam az árajánlatkérő levélben: kezdő egyéni vállalkozás, a leendő bevételem még ismeretlen. Erre kapok egy ilyen ajánlatot! Hát nóóóóóórmális, Maaargit...?
Vidéken a könyvelők olcsóbbak, nincsenek irreálisan elszállva az árakkal, és megdolgoznak a pénzükért. Érdemes ott is körülnézni.
Kivétel képez, ha olyan mázlista vagy, hogy az anyukád / tesód / nagynénéd pont könyvelő. Akkor ezt a költséget megúsztad...



Tárhely, domainnév

Gondolom, felesleges elemezni, hogy egy vállalkozás indításakor a minimum a saját domainnév és a hozzá tartozó, saját tárhely. Nos, ez az, amit elvileg a fenti 3600 Ft-ból meg lehet valósítani. Azért ha valaki hazai szolgáltatót szeretne választani, ahol a felmerülő problémáira neadjisten emberi, érthető (magyar!) nyelven válaszolnak is, akkor ez is több lesz egy kicsivel. Például egy 750 MB-os tárhely domainnévvel annál a szolgáltatónál, ahol én is vagyok, egy évre 5000 Ft+ÁFA. Ebből már össze lehet hozni egy honlapot úgy, hogy nem kell spórolni a bitekkel és bájtokkal.

Megint más téma a honlapépítés. Ha magadnak meg tudod csinálni, az jó. Ha nem, akkor meg kell tanulnod, vagy másvalakivel kell megcsináltatnod, ami szintén pénzbe kerül. 

Hírlevélküldő 

Nagy valószínűséggel Te is fogsz hírlevelet írni a célközönségednek. (Ha ez eddig nem merült fel a gondolatvilágodban, akkor jobb, ha elgondolkozol azon, hogy biztosan akarsz-e vállalkozásba kezdeni.) Ehhez szükség van hírlevélküldőre. Bizonyos szintig ingyenesen használhatod ezeket, de ha eléred a limitet a feliratkozók számát, illetve a kiküldött leveleket illetően, onnantól kezdve fizetőssé válik. Lényeg: előbb vagy utóbb biztosan fizetned kell.

Reklám

Vannak ingyenes reklámozási lehetőségek, ez kétségtelen, de ennek a hátránya:
- sokkal lassabban fogsz eredményeket elérni
- nem biztos, hogy ismered azokat a módszereket, amelyekkel ezt hatékonyan lehet végezni - igazából ezek is tanulandók. Honnan akarod megtanulni?

Marketingismeretek

Ingyen is el lehet sajátítani nagyon sok mindent, de néhány könyv elolvasása alapvetően fontos, és akkor azokat vagy meg kell venni, vagy kölcsön kell kérni, esetleg könyvtárból kivenni (de az sincs ingyen), a többi ingyenes megoldásról meg inkább ne beszéljünk. Aki sikeres akar lenni az üzleti életben, annak muszáj tanulnia, képeznie magát, saját magunktól is meg lehet tanulni nagyon sok mindent, de NEM MINDENT, ráadásul nagyon-nagyon idő- és energiaigényes is.

Sok mindent említhetnék még, ami pénzbe kerül: postaköltségek, névjegykártya, stb. de igazából ennyiből már leszűrhető a lényeg.

Az elszántság, a fanatizmus sokat segít, de a fenti költségekkel okvetlenül számolj, ha vállalkozásra adod okos kis fejed!

10 megjegyzés:

  1. Szia Kati, hol van a tárhelyed, ha nem titok? Mert pont egy megbízható tárhelyet keresek.

    VálaszTörlés
  2. Üdv, nem titok :)
    https://megacp.com/
    Azért választottam őket, mert már annyian ajánlották, hogy nem volt más választásom :D
    Probléma esetén azonnal reagálnak, bár ne legyen rá szükség.

    VálaszTörlés
  3. bővebben: https://megacp.com/hosting.php?spt=1
    Mindenképpen olyat kell választani, amiez van adatbázis használat! (Tehát ahol az van, hogy adatbázis használat nélkül, az nem jó.)

    VálaszTörlés
  4. Kedves Kati!

    Bírom a szókimondó véleményeidet, de azért nem minden úgy van, kicsi csúszatatás van abban amit irtál pl. ebben a cikkben. Igaz, az a 3600.-Ft pár évvel ezelőtti adat és most már többe kerül egy tárhely és domainnév, de még pár évvel ezelőtt mi is kb. 1500.-Ft-ért vettünk domainnevet és kb. háromezervalahányszáz forintért amerikai tárhelyet negyedévre! ( igaz azóta sajnos duplájára nőtt az ára, mert az EU megadóztatja az amcsi cuccokat.)
    Másik, ha pl. 7-es adószámú vagy (adószámos magánszemély), egyáltalán nem kell semmifélé járulékokat fizetned, kivéve a TB-t, ami igaz most már 6660.-Ft/hónap, de ez csak 2007-től van igy és akkor még nem is ennyi volt. Ha pedig vki mondjuk GYES vagy- GYED vagy rokkantnyugdij/nyugdij stb. mellett vállalkozott, akkor ez se kellett, úgyhogy tényleg kijött a 3600.-Ft.
    Harmadrészt miért kéne bármiféle kamarai tagság??? Én pl. ezoterikusként tevékenykedem, és semmiféle kamaránk nincs aminek fizetni kéne bármit is.
    Van egy számlatömböm az igaz, és nem tudom mennyibe került anno amikor vásároltam, de nem került több ezerbe.
    Ami meg a könyvelőket illeti: hááát, néha jobb ha nincs. Nekem eddigi kb. 4 éves pályafutásom alatt egyik se tudott semmit elmagyarázni rendesen, az adóbevallásom is hol igy-hol úgy sikeredett, úgyhogy az utolsó 2 évben már a párom csinálta, majd pedig rátaláltunk arra az egyszerű megoldásra, h. adott határidőig elektronikusan be lehet nyújtani az adatokat a NAV oldalán is, és ha nem találnak benne hibát, akkor ők megcsinálják helyetted ingyen! az adóbevallásod. Ha gond van, szólnak, ha nincs, hurrá! Igaz, gondolom ez nagyobb szabású vállalkozásokra már nem vonatkozik (bár ki tudja) de most az abszolút egyszemélyes picurka online vállalkozás eszméjéből indultunk ki.
    Ami a pecsétet illeti : minek??? egy egyszemélyes kis vállakozásnak bőven elég ha tud kézzel kitöltött számlát nyújtani, senki nem nézi a külalakját közlöm, sőt sokan vissza is utasitják, mert vagy nem tudnak vele mit kezdeni vagy ciki nekik, h. ilyen szolgáltatást vettek igénybe, vagy nem akarják elárulni a nevüket/cimüket.
    Hirlevélküldő szoftverből meg rengeteg ingyenes van bizonyos méretig, de te is tudod egy kisvállalkozás nem rögtön többezres email-listával indit. Addig jó az ingyenes konstrukció is.
    A reklám és a marketingismeretek megszerzése néha pénzbe kerül, néha nem, attól függ, hol és hogyan és milyen platformon hirdetsz, ill. hogy tudsz tudásanyaghoz jutni...vannak pl. ingyenes vállalkozói kerekasztalok, ingyenes előadások is, ha valakinek annyira nincs pénze- de itt a te tanfolyamod is: te is szabadárazol, tehát ha máshol nem is, ilyen alkalmakkor még egy szinte nincstelen ember is, tud tudást szerezni adott területről.
    Ráadásul aki annyira nincstelen h.ezt sem tudná kifizetni, az úgyse fog online vállalkozást inditani, hiszen se számitógépe,se internete!!!!
    Nem mellesleg minderre a tudásra menetközben is szert lehet tenni, akkor is el lehet kezdeni, ha nincs a kezedben minden egyszerre-majd szépen megtanulod....szóval azt gondolom,amiket felsoroltál, azok már egy működő, kicsit profibb, esetleg többszemélyes vállalkozás vagy webshopos bt. vagy kft. követelménylistája.

    Ja és honlapot, blogot is lehet tök ingyen inditani! Nyugi a domannevet pedig bármelyik ingyenes honlapra vagy blogra át lehet irányitani és akkor még az se látszik, h. ingyenes tárhelyen vagy. :)

    Szóval mennyiből is lehet elindulni?!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A kamarai tagság egyéni vállalkozóknak egész biztosan kötelező! Nem tudom, hogy miért, és mióta, ha nem lennék ilyen lusta, utána nézhetnék, de ziher, hogy fizetni kell.

      A hetes adószámot én nem nevezném vállalkozásnak, hiszen csak alkalmi munkavégzésre vonatkozik. Engem a NAV-nál simán kiröhögtek, amikor rákérdeztem, hogy van-e rá lehetőség és hogyan.

      A többibe nem kötök bele, mert ELVILEG igazad van, de gyakorlatilag tudnék vitázni, de azt már megtettem a cikkben :)



      Törlés
    2. Nem vitázni akartam :) hisz tetszenek az írásaid - ez csak az én személyes 4 éves tapasztalataim összegzése. A kamarai tagság biztosan nem kötelező, hisz mint mondtam nekünk kamaránk sincs ahova jelentkezni kéne, hogyan lehetne hát kötelezővé tenni???

      A 7-es adószám tényleg "egyéni adószámos magánszemélyt" takar, és nem kifejezetten vállalkozást, de ha abban gondolkodunk h. valaki egy bloggal meg némi online munkával el akar indulni, és még fogalma sincs, hogy válik be az üzlet, akkor én meg azt mondom minek a Bt., Kft., KATA, EVA stb., ahol havonta mindenképp 40-50 ezreket ki kell perkálni járulékokra, akár van jövedelmed, akár nincs.

      Ha meg esetleg még rendes állás mellett kezded el, végképp fölösleges, hisz a munkahelyen úgyis fizetik utánad a járulékokat. Ráadásul az egyéni adószámos akármit bármikor meg lehet szüntetni minden következmény nélkül, mig a Bt. Kft. stb. bizony már nem olyan egyszerű....Váltani nagyobb volumenű vállalkozásra úgyis lehet, ha már beindult és látod h. rendszeresen ebből fogsz élni.

      Nem tudom mikor kérdeztél rá erre a NAV-nál, bár mint tudjuk, náluk mindennap máshonnan fúj a szél :/ de 2010-ben szó nélkül kiadták az egyéni adószámot azokra a szakmákra amik az OKJ-s jegyzékben szerepeltek!

      Törlés
  5. Amúgy sztem csak az a baj, h. nem egy dologról beszélünk. Amiről te írsz az egy működő, céges vállalkozás alapkellékei, semmiképp sem egy kezdő, a nullán álló egyénről szól, aki vállalkozni szeretne.

    Sztem ha nullán állsz akkor a lépések ezek kb.: egyéni adószámos (alkalmi munkavégzéssel), aztán ha rendszeres lesz a bevétele= egyéni vállalkozó, és ha tovább növekszik az üzlete és a bevétele adott esetben, akkor jöhet a céges vállalkozás.

    De az utóbbival kezdeni nulla tőkével öngyilkosság - és nem is lehet, mert ha jól tudom cégeknek már százezreket/milliókat le kell tenni cégalapításhoz.

    Szóval csak azt nem értettem, te melyik szintről beszélsz, mert a hivatkozott példa (tudjuk kiről szólt) ott valahogy igy mehetett végbe a dolog - és ne felejtsük el, ő is GYES mellett kezdte el, tehát a járulékfizetések nem hárultak rá...

    VálaszTörlés
  6. Plusz, nem vehető számba egy cikkbe az állandó jogszabály-változásokat, például most már megszűnt a 7-es adószámkiadása (bár akinek van, attól legalább nem veszik el) úgyhogy már csak egyéni vállalkozóként kezdhetsz, ami helyből azt jelenti min. 50e-t havonta le kell perkálni az államnak. Na de a 3600.-Ft-os indulás nem most volt, ne ferditsünk, az kétezer valahányban volt, jó pár éve, szóval akkor még lehetett, ma már nem...ez van. De ettől még az eredeti cikk nem rossz csak idejétmúlt....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne haragudj, de munka mellett most sem kell 50 ezret fizetni...hiszen eleve nem te fizeted a járulékot, hanem a munkaadó fizeti utánad. A saját nyereséged után kell az adót fizetni, ami teljes mértékben attól függ,hogy mennyit kerestél a vállalkozásoddal. Ha nem munka mellett vállalkozol, akkor igen, fizetni kell adót, de az teljesen más téma.

      Törlés

Van véleményed? Ne tartsd magadban, oszd meg velem, velünk! KÖSZI :)